خبرهایی از مبارزات کارگری،اعتراضات اجتماعی

اخبار

پرستاران فراخوان تجمع سراسری دادند
پرستاران میگویند: نزدیک به یک ماه از اعتراضات و اعتصابات کادر درمان می گذرد ولی هم چنان بی نتیجه بوده و مسئولان همانند قبل فقط وعده های توخالی می دهند. گروه اتحاد پرستاران ایران با موافقت ۹۴ درصد از رای مثبت پرستاران سراسر کشور که در نظر سنجی برای ادامه اعتراضات شرکت کرده اند، فراخوان تجمعات سراسری را اعلام می کند. روز شنبه آزمایشی برای سنجش آمادگی برای اعتصاب سراسری است.
زمان: ساعت نه صبح شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳. مکان: برای تهرانی ها مقابل مجلس و برای شهرستانی ها مقابل استانداری و یا فرمانداری.
آعتصاب کارگران واگن پارس ادامه دارد
٣۶ روز از اعتصاب کارگران واگن پارس گذشت و هنوز کارفرما در تلاش برای شکستن اعتصاب است. روز یکشنبه ۱۱ شهریور نیروهای سرکوبگر و پلیس به صف اعتراض و راهپیمائی کارگران واگن پارس یورش بردند و چندین کارگر را زخمی و مصدوم کردند. روز یکشنبه نیز در کارخانه کارفرما تلاش داشت با روشن کردن دستگاه جوشکاری تظاهر به شکستن اعتصاب کند اما کارگران بلافاصله وارد سالن شدند و دستگاه ها را خاموش کردند. اعتصاب ادامه دارد.
تجمع در پالایشگاههای ٣-٧-٩-١٠ مجتمع گاز پارس جنوبی
روز سه شنبه کارگران رسمی پالایشگاه های سوم و هفتم و نهم و دهم مجتمع گاز پارس جنوبی برای پیگیر خواستهای خود تجمع کردند. مطالبات این بخش از کارگران بر اساس خواستهای دیگر همکارانشان برکناری مسئولین نالایق و فاسد، اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت بک پی ماده ۱، عدم تفکیک ۳ گانه مشاغل عملیاتی و بازنگری اساسنامه‌ی تحمیلی صندوق بازنشستگی، حذف سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی استوار است.
اعتراض کارگران پارس جنوبی وارد هفته چهارم شد
روز سه شنبه ۶ شهریور کارگران پیمانکاری مجتمع گاز پارس جنوبی در اعتراض به اجرا نشدن وعده های مقامات دولتی و کارفرمایان در ادامه روزهای قبل برای چهارمین هفته دست از کار کشیدند و در محوطه پالایشگاه اجتماع اعتراضی برپا کردند. کارگران از همان ابتدا بر بازگشت به کار حجت رضایی نماینده اخراجی کارگران پالایشگاه ششم، اجرای بدون تبعیض تردد ۱۴ روز کار- ۱۴ روز استراحت برای کارگران اداری و پشتیبانی، پرداخت حق کمپ، اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل برای همه کارگران پیمانکاری، تغییر شرایط استیجاری، اجرای طرح طبقه بندی برای راننگان غیر مالک، اجرای توافقات قبلی در زمینه مرخصی استحقاقی هستند. روز سه ‌شنبه ۱۳ شهریور۱۴۰۳، کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری، پالایشگاه های سوم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی در عسلویه دست به تجمع و اعتراض زدند. بنا به خبر در پالایشگاه هایی که کارگران بدلیل فشارهای امنیتی قادر به تجمع نشده اند، تماماً دست از کار کشیدند و هیچگونه درخواستی را نسبت به فوریت کار و تولید نپذیرفتند.
اعتصاب کارگران شرکت شمش انزلی
روز پنجشنبه ١۵ شهریور، کارگران شرکت شمس در انزلی در اعتراض به تغییر بیمه کارگری به کارمندی از سال ۹۲ تا ۹۸، دست به اعتصاب و تجمع در مقابل شرکت زدند.
اعتصاب کارگران فولاد انزلی
روز چهارشنبه ۱۴ شهریور، کارگران فولاد انزلی در منطقه آزاد انزلی دست به اعتصاب زدند. کارگران فولاد انزلی در اعتراض به حقوق های معوقه و پرداخت نشده در دو روز گذشته در اعتصاب بودند.
اعتراض مجدد در شرکت رادیاتور ایران
کارگران شرکت رادیاتور بار دیگر از ۶ شهریور در اعتراض به وعده های دروغ و بی عمل مدیریت شرکت در اعتصاب بسر می برند. روز شنبه ۱۰ شهریور با خبر اخراج یکی از کارگران روبرو شدند که بدلائل واهی از جمله “توهین به مدیریت” اخراج و پرونده او را به کمیته انضباطی ارجاع داده شده بود. این خبر با واکنش کارگران روبرو شد. لازم به یادآوری است که اعتراضات کارگران شرکت رادیاتور ایران از فروردین ماه ۱۳۰۴ به خاطر ساعتهای طولانی کار به اخراج چند نفر از کارگران با سابقه طولانی در شرکت روبرو شد. در ۳۱ تیرماه امسال هم به دلیل اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل، پرداخت نشدن حقوق و پاداش ها، حتی کار در روزهای تعطیل و اخراج چند نفر از کارگران وارد اعتصاب شدند.
تجمع کارگران رسمی در شرکت نفت و گاز پارس عسلویه
روز ۱۳ شهریور ماه کارگران رسمی عسلویه در شرکت نفت و گاز پارس عسلویه در اعتراض به عدم خواستهایشان با شعار؛ “کسورات نامشروع ملغی باید گردد”، “قرارداد استخدام اجرا باید گردد”، تجمع اعتراضی برپا کردند. در همین روز کارگران در پالایشگاه گاز فجر جم، و شرکت نفت و گاز پارس کنگان هم در اعتراض به کاهش دستمزدها و گذاشتن سقف حقوق به اعتراض پیوستند. خواست کارگران رسمی در این دوره، حذف سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت بک پی ماده ۱، عدم تفکیک ۳ گانه‌ی مشاغل عملیاتی و بازنگری اساسنامه‌ی تحمیلی صندوق بازنشستگی و برکناری مسئولین فاسد میباشد. این اعتراض در مجتمع های مختلف صنعت نفت مورد حمایت و پشتیبانی دیگر کارگران است.
اعتراضات مردمی در شهر هارونی
روز ۱۴ شهریور، مردم شهر هارونی در استان چهارمحال بختیاری به علت خرابی جاده و برای پیگیری بازسازی جاده هارونی اسدآباد دست به تجمع و اعتراض زدند. جاده هارونی اسدآباد بسیار ناامن است و تاکنون تصادفات جان افراد زیادی را گرفته است. هنوز تلاشی از جانب هیچ ارگانی برای رفع این مشکل بزرگ صورت نگرفته است.
رباط پشت بادام، واقع در نزدیکی شهر اردکان
مردم روستای «رباط پشت بادام» واقع در نزدیکی شهر اردکان در استان یزد به حفر چاه آب که در ۲۵ کیلومتری روستا که سبب ایجاد بی آبی شده است دست به اعتراض زدند. حفر چاه در این منطقه کویری بدون اجازه و اطلاع مردم روستا انجام شده است و هیچ مقام دولتی حاضر نیست که در این مورد به مردم توضیح بدهد.
سه شنبه های نه به اعدام
اعتراضات زندانیان سیاسی در زندانهای مختلف ایران با عنوان (سه شنبه های نه به اعدام) در این هفته وارد سی و دومین هفته خود شد. روز سه شنبه ۱۳ شهریور زندانیان سیاسی در زندانهای مختلف بار دیگر به صدور و اجرای احکام اعدام دست به اعتصاب غذا زدند. در بیانیه این هفته خبر گسترش این اعتراضات به زندان اسد آباد اصفهان و بم در استان کرمان آمده است. با پیوستن زندانیان این دو زندان اکنون ۲۱ زندان به این کمپین پیوسته اند.
آرزو بدری ممنوع الملاقات است
از دفتر فرماندهی انتظامی مازندران طی تماسی با خانواده آرزو بدری، به آن‌ها گفته‌اند که اجازه ملاقات با آرزو را ندارند و بر روی خودروی آن‌ها دستگاه ردیاب جی‌پی‌اس نصب شده است.
قتل یاسمین رحمتی
رسانه‌های ایران خبر دادند که یاسمین رحمتی، موزیسین شناخته‌شده و استاد سنتور دانشگاه تهران، به همراه مردی دیگر، بامداد چهارشنبه ۱۴ شهریور در منطقه پیربازار رشت با شلیک گلوله از ناحیه سر به قتل رسیدند. یاسمین رحمتی آهنگساز چند آلبوم موسیقی بود و یک قطعه موسیقی خود را به کیان پیرفلک تقدیم کرده بود.

منبع: تحریریه نشریه کمونیست هفتگی شماره ۷۶۷