خبرهایی از مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی

اخبار

ششمین هفته اعتراضات کارگران و کارکنان ارکان ثالث
روز سه شنبه ۲۰ شهریور، کارگران پالایشگاه های گاز پارس جنوبی ششمین هفته اعتراض خود را برگزار کردند. بخشی از مطالبات این کارگران عبارتند از حذف کامل شرکتهای پیمانکاری، حق ایجاد تشکل و برپایی تجمع و اعتراض، بازگشت به کار فوری و بیقید و شرط کارگران اخراجی، حجت رضایی از پارس جنوبی و یاسر احمدی نژاد از ملی حفاری و کارگران اخراجی پروژه ای، اجرای توافقات قبلی بویژه مرخصی استحقاقی و پرداخت حق کمپ (هزینه قطع امکانات رفاهی) اجرای طرح طبقه بندی مشاغل بدون تبعیض با نیروهای رسمی.
تجمع کارگران رسمی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی
در روز چهارشنبه ٢١ شهریور کارگران پالایشگاه دهم گاز پارس جنوبی کنگان در اعتراض به عدم پرداخت کامل حقوق و دستمزد و برای پیگیری دیگر مطالبات خود از جمله حذف پیمانکاران و افزایش دستمزدها است، دست به تجمع اعتراضی زدند.
اعتراض کارگران در سکوهای نفتی چهل گانه
روز دوشنبه ۱۹ شهریور، کارگران و کارکنان نفت و گاز پارس شاغل در سکوی‌های ۴۰ گانه برای پیگیری خواستهای خود اجتماعات اعتراضی برپا کردند.
پایان موقت اعتراضات۴۰ روزه کارگران شرکت واگن ‌پارس اراک
کارگران واگن پارس در چهلمین روز اعتصاب و اعتراض به یک توافق با کارفرما دست یافتند. با توافق اولیه میان مدیران این شرکت و نمایندگان کارگران برای وصول چند مطالبه مهم، اعتراضات موقتا متوقف شد و کارگران به کار بازگشتند. مهم‌ترین بند این توافق عبارتند از؛ افزایش مزایای مزدی کارگران در صورت افزایش تولید، انعقاد قراردادهای سه ماهه با همه کارگران، پرداخت کامل حقوقهای معوقه مرداد ماه کارگران مجتمع، پرداخت بزودی سه روز کمک هزینه معیشتی مربوط به ۶ ماه نخست سال، و بالاخره اینکه با هیچیک از کارگران معترض که در اعتراضات اخیر شرکت داشته‌اند، برخورد قضایی صورت نمی‌گیرد و اخراجی در کار نخواهد بود. همینطور ٩ نفر از ٢۵ کارگر اخراجی بازگشت به کار خواهند شد.
هفتمین روز اعتصاب کارگران لاستیک بازر کرمان
چهارشنبه ٢١ شهریور اعتصاب کارگران لاستیک بارز کرمان در اعتراض به دستمزد پایین و کسر مالیات از دریافتی‌های پایین به هفتمین روز خود رسید. کارگران لاستیک بارز کرمان همینطور به عدم افزایش مزایای شغلی از جمله حق شیفت، حق خوار و بار، حق مسکن و حق مسئولیت و در نظر گرفتن حق رفت و آمد اعتراض دارند. بیش از ۴۵۰۰ نفر از کارگران صنایع لاستیک بارز کرمان از صبح پنج‌شنبه ۱۵ شهریور اعتصاب کردند. نهایتا و پس از یک هفته تجمع و اعتصاب بدون دستیابی به خواسته هایشان کارگران به سرکار برگشتند. تعدادی از کارگران در گفتگو با رسانه کارگاه دلیل خاتمه اعتصاب را بازداشت همکاران‌شان و به وجود آمدن فضای امنیتی در کارخانه ذکر کرده‌اند. اگرچه این اعتصاب دیروز در نوبت کاری صبح همچنان ادامه داشت ولی در نوبت کاری دوم و سوم کارگران تصمیم به شکستن اعتصاب گرفتند. حضور و استقرار نیروهای انتظامی کرمان مقابل درب ورودی کارخانه و بازداشت تعدادی از کارگران دستکم سه نفر مزید بر علت بوده است. امروز نیروهای امنیتی مستقر در مقابل ورودی کارخانه تلاش کردند از کارگران امضای تعهد به بازگشت به کار بگیرند.
اعتراض کارگران کارخانه سیمان ایلام به پایین بودن کیفیت غذا
ظهر امروز پنجشنبه ٢٣ شهریور، تعدادی از کارگران کارخانه سیمان ایلام در اعتراض به پایین بودن کیفیت غذا، ظرف های غذا را در محوطه شرکت گذاشتند. کارگران قبلتر به پیمانکار در مورد کیفیت بد غذا اعتراض کرده بودند اما ترتیب اثری داده نشد.
اعتراضات و اجتماعات پرستاران
روز شنبه ١٧ شهریور، پرستاران بیمارستانهای بهشتی و نقوی کاشان، اصفهان، شیراز، تهران، قروه و … تجمعات اعتراضى برپا کردند. پرستاران و کارکنان درمانى بیمارستان بهشتی، مقابل استاندارى قم طبق فراخوان سراسرى. تجمع اعتراضى پرستاران و کارکنان درمانی اصفهان طبق فراخوان سراسرى در اعتراض به پرداخت نشدن فوق العاده خاص، تعرفه، کارانه و اضافه کار مقابل درب دانشگاه و اجتماعات در شهرهای دیگر مقابل فرمانداری یا محوطه بیمارستان برگزار شدند.
اجتماع رانندگان تاکسیهای برقی در تهران
روز چهارشنبه ٢١ شهریور رانندگان تاکسیهای برقی بدلیل سوء مدیریت در شهرداری تهران وعدم انجام تعهدات شهردار و تاکسیرانی برای چندمین بار متوالی دست به اعتراض و اعتصاب زدند.
اجتماع فرهنگیان تهران مقابل آموزش و پرورش
روز سه شنبه ۲۰ شهریور در تهران، نیروهای خدماتی آموزش و پرورش جلوی وزارت آموزش و پرورش تهران تجمع کردند و خواهان تغییر وضعیت خود شدند. معترضین شعار میدادند؛ “مشکل ما حل نشه، مدرسه تعطیل میشه”.
اجتماع جوانان غیزانیه در اعتراض به بیکاری
جوانان منطقه غیزانیه در خوزستان نزدیک منطقه پتروشیمی ماهشهر و مناطق نفت‌خیز اطراف اهواز در اعتراض به عدم استخدام در شرکت نفت مارون دست به تجمع زدند.
اعتراضات بازنشستگان کرمانشاه
در ادامه اعتراضات و تجمعات بازنشستگان در رابطه با خواستهای مطرح شده تجمعات اعتراضی بازنشستگان فرهنگی و تامین اجتماعی در روز سه شنبه ٢٠ شهریور در کرمانشاه و چندین شهر دیگر برگزار شد. “فقر، فساد ، تورم، بلای جان مردم!”، “درد ما درد شماست، مردم به ما ملحق شوید!”، “معلم زندانی، آزاد باید گردد!”، “کارگر زندانی، آزاد باید گردد!” و “کشوری، فولادی، تامین اجتماعی، اتحاد، اتحاد” از شعارهای بازنشستگان کرمانشاه بود. در این تجمع و سخنرانی ها به بازداشت یکی از فعالین بازنشسته تامین اجتماعی بنام جواد عزیزی که در روز یکشنبه ۱۸ شهریور پس از پایان تجمع و هنگام مراجعه در خانه خود با حکم قضائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و گوشی و دیگر وسائل ایشان را با خود بردند، اعتراض شد و شعار “جواد عزیزی آزاد باید گردد” سر داده شد.
اعتراضات بازنشستگان مخابرات
تجمعات اعتراضی بازنشستگان شرکت مخابرات در بیشتر شهرهای ایران از جمله مریوان، اصفهان، بروجرد، تهران، خرم آباد، ساری و سنندج ادامه داشت. روز ۱۸ شهریورماه، جمعی از بازنشستگان تأمین ‌اجتماعی اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل سازمان تامین اجتماعی دست به تجمع زدند.
اعتراض زندانیان سیاسی علیه اعدام
در ادامه کمپین اعتراضی “سه‌شنبه‌های نه به اعدام”، جمعی از زندانیان در ۲۱ زندان کشور از جمله در زندان اوین، قزلحصار، زندان مرکزی کرج، زندان تهران بزرگ و تعداد دیگری از زندانها دست به اعتراض و اعتصاب غذا در این روز زدند.
گسترش سرکوبها در آستانه سالروز خیزش شهریور
در آستانه دومین سالگرد خیزش انقلابی شهریور ١۴٠١، تشدید خشونت در جامعه توسط نیروهای سرکوبگر حکومت افزایش یافته است. نیروهای امنیتی تلاش دارند با بازداشت فعالان سیاسی و اعمال فشار به خانواده های جانباختگان در بسیای از شهرهای ایران، از اجتماعات در سالروز شهریور ممانعت کند.
احضار فعالین معلمان کردستان در آستانه سالروز خیزش شهریور
۱۴ نفر از فعالین و اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان، شاخه سنندج، به اتهام‌های واهی و پوچ “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور”، “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی”، و “اخلال در نظم عمومی” به دادسرای عمومی و انقلاب سنندج و دیگر نهادهای امنیتی این شهر احضار شده‌اند.
حکم جدید برای اسماعیل گرامی
اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته در شعبه ۲۶ دادگاه به اتهام واهی تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. وی با حضور در دادگاه با رد تمام اتهامات انتسابی به دفاع از خود و خواستهای تمامی بازنشستگان پرداخت.
تشدید آزار افغانستانی های مقیم ایران
در ادامه آزار و تهدید شهروندان افغانستانی وزیر کشور دولت پزشکیان تهدید به دیوارکشی در مرزهای مابین ایران و أفغانستان کرد. “مرزها حتما باید دیوارکشی شود. کنترل مرزها و انسداد مرزها مثل چهاردیواری خانه است که به مردم احساس امنیت و آرامش میدهد و از خیلی از ناامنی ها و تهدیدها جلوگیری میکند”. همزمان با این اظهارات پاسدار رادان هم در اظهاراتی میگوید آمار دقیق افغانستانی ها را مشخص کردیم و تا آخر امسال بیش از دو میلیون افغانستانی را از ایران اخراج میکنیم. از بیشرمی مسیولین جمهوریاسلامی همان بس که شهروندان افغانستان ترفند آرامش جامعه را در بیرون کردن انسانهایی میبینند که با کمترین امکانات و در بدترین شرایط کاری و با تحقیرآمیزترین برخوردها برای فرار از جهنم طالبان تن به زندگی در جهنم جمهوری اسلامی داده اند. بزرگترین ناامنی جامعه حضور أمثال رادان و نیروهای تحت فرماندهی اوست.
اعتراض زنان علیه طالبان در کابل
روز سه شنبه ٢١ شهریور شماری از زنان افغانستان در یک راهپیمایی اعتراضی در کابل علیه حکومت طالبان به خیابان آمدند. زنان معترض با سر دادن شعارهایی چون “حقوق زنان برابر با مردان”، “امارت اسلامی محکوم باید گردد”، “رژیم تروریستی محکوم بایدگردد”، “تحصیل، کار و آزادی” حق همگانی است، علیه حکومت ضد زن و تروریستی طالبان اعتراض کردند.
***